"Scoala romaneasca nu mai produce oameni competenti. Bacalaureatul genereaza scandal in fiecare an. Ce sanse sunt ca acest invatamant, care se degradeaza, sa produca cercetatori competenti? Produce cateva varfuri, care pleaca la Paris, la Oxford, in SUA si binevoiesc sa se intoarca si cu ei sa tinem vie cat de cat flacara cercetarii?"
"Aveti dreptate. Si eu ma mir ori de cate ori vad tineri reusiti - ceea ce mi se intampla an de an la New Europe College -, fiindca nu inteleg cum s-au format. Eu stiu pertinentamente ca sistemul de invatamant la noi este extrem de precar, dar constat ca acest sistem precar produce sau lasa posibilitatea unora sa se formeze in conditii exceptionale. Nu-mi ramane decat sa spun ceea ce ne spunea de multe ori Constantin Noica, inainte de ‘89: in materie de stiinte umaniste, orice om bine asezat e de fapt un autodidact. Trebuie sa contam pe autodidacti in Romania. Prin autodidact inteleg un ins care are puterea, disciplina interioara, tenacitatea de a face de unul singur, doar cu lecturi abundente si bine conduse, ceea ce in mod normal trebuia sa faca sistemul. Asta e una dintre definitiile tranzitiei (iar la noi tranzitia e seculara...): tranzitia este o perioada in care tot ce se face se face, daca nu impotriva sistemului, in orice caz independent de sistem. Cu cat vor fi mai multi oameni care vor putea obtine rezultate fara sprijinul sistemului, cu atat lucrurile vor merge mai bine. Sigur ca asta nu e o situatie pe care sa ti-o doresti eternizata, normal e ca sistemul sa puna umarul, dar deocamdata, la noi, numai cei care isi dobandesc o anumita autonomie inauntrul sistemului pot functiona.
Vorbeam de criza invatamantului. Aici e vorba de o criza complicata, multicolora, pentru ca e criza simultana a mai multor institutii. Avem criza romaneasca a sistemului de invatamant, dar avem si o criza europeana. In Germania se discuta de ani de zile despre o necesara reorganizare a invatamantului universitar. A existat, mai intai, prevalenta unei ideologii antielitiste, dar, de curand, tema elitelor si a necesitatii lor a reaparut. Vreau sa spun ca in toata lumea problema formarii tinerilor e o problema acuta. Dar nu e vorba numai de o globalizare a crizei, in care noi venim, fireste, cu particularitati, cu originalitati greu de prevazut si de anticipat, e vorba si de criza unor institutii adiacente. Exista o criza a familiei, o criza a cartii si a lecturii in general. Exista o criza a profesorilor. Daca as avea putere, eu m-as gandi la o reevaluare riguroasa a tuturor profesorilor din invatamantul secundar din Romania. Ar trebui vazut cine-i invata pe copii pana in clasa a XII-a. Am intalnit exemplare numeroase carora nu le-as da sa-mi educe nici pisica. Or, daca profesorii nu arata bine... Eu stiu ca toti sunt prost platiti, ca poti gasi o mie de argumente care sa justifice precaritatea institutiei, dar totusi suntem intr-un moment de confuzie a autoritatilor si a competentelor care nu poate duce la ceva bun. Deci, criza cartii, criza lecturii, criza profesorilor, criza familiei, as spune si criza ambiantei. Eu nu mai am senzatia, in Romania, cand ma misc pe strada sau cand ma duc la restaurant sau cand ma uit la televizor, ca ma aflu intr-un mediu cultivat. Ma aflu mai curand intr-un mediu flasc, de o vesela lejeritate. Elitele sunt bestelite nonstop, de cate ori se iveste ocazia. Romania e o tara in care elitele au un statut suspect si sunt trecute imediat la index, o tara in care ambianta generala este una a dezinvolturii ignare, a unei "spontaneitati" devenite ideologie la moda. "Autenticitate", "sa lasam fasoanele" - asta e deviza generatiilor mai noi si a tarii uneori. Pe un asemenea fundal, nu putem spera sa facem o reforma reala a invatamantului. Asta trebuie gandita pe termen lung, trebuie sa ne gandim ce vrem sa obtinem in urmatorii 30 de ani, pe ce punem accentele. Exista si un dezechilibru al profesiunilor la noi. Trend-ul a ajuns sa decida vocatiile. Imi spunea cineva ca la Facultatea de Sociologie, de pilda, exista 1.000 de tineri inscrisi la masterat, masterat platit, asa incat aia nu mai stiu ce sa faca cu banii; motivul este ca profesia de sociolog - ca si profesia de analist politic - a devenit inflationara. Orice tanar vrea sa ajunga analist politic sau sociolog. In schimb, avem tot mai putini ingineri, ceea ce poate sa fie dramatic intr-o tara care se afla intr-un proces de constructie. Nu mai vorbesc de alte meserii. Exista meserii intregi care sunt subminate. Istoria artei este o meserie muribunda in Romania. Exista inca o sectie de istoria artei la Academia de Arte Frumoase, dar nu mai ai sentimentul ca aceasta disciplina e cu adevarat vie si iradianta. Nu mai vorbesc de filologia clasica, de arheologie etc. Sunt multe domenii care au un aer somnolent, disparent, ceea ce e descurajant."
interviu realizat de Armand Gosu
ANUL XV (959) (22 iulie 2008 - 28 iulie 2008)
revista 22.
de ce?
Lumea vede bine ceea ce esti pe dinafara, dar putini vad ceea ce esti pe dinauntru, iar cei putini nu indraznesc sa contrazica opinia multimii-Machiavelli
smile
Ion si Maria, noaptea in pat.
-Ioane, dormi?
-Nu.
-Ma iubesti?
-Dorm.
-Ioane, dormi?
-Nu.
-Ma iubesti?
-Dorm.
miercuri, 23 iulie 2008
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu